top of page
Zoeken

Een stralende huid met deze 7 voedingsstoffen

Ben je boven de 30 en denk je dat de tijd van acne wel achter de rug is: niets is minder waar. Rode vlekjes verschijnen, acne en niet te vergeten de lijnen die steeds meer zichtbaar worden. Ook eczeem, psoriasis en rosacea zijn niet meer weg te denken in de huidige tijd. Een veelgehoorde vraag in mijn praktijk is hoe van deze huidklachten af te komen. In deze blog deel ik de belangrijkste voedingsstoffen voor een stralende huid.



1. Vitamine c, deze vitamine is van belang voor het vormen van collageen, de stevigheid van je huid. Ook is het een sterke anti-oxidant die vrije radicalen tegengaat die de afbraak van collageen veroorzaken.

Belangrijkste bronnen hiervan zijn: kiwi, perziken, aardbeien, sinaasappel, boerenkool, rode paprika, ... ga zo maar door. Met een gezonde portie groente en fruit krijg je dit via voeding heel goed binnen. Eventueel kun je dit extra kracht bijzetten met een vit c supplement

2. Astaxanthine, wellicht minder bekend, is de meest krachtige en veelzijdige anti-oxidant die de natuur te bieden heeft. Voor je huid werkt deze krachtpatser oa goed op rimpels, het gaat verouderingsprocessen tegen, werkt bij zonschade en is sterk ontstekingsremmend. Deze stof kan ook goed helpen bij droge ogen. Je kunt astaxanthine vinden in verschillende vissoorten zoals zalm, krab, forel, kreeft en garnalen. Mocht je dit niet of weinig eten kun je hier ook een supplement voor nemen, laat je hier wel even in adviseren

Astaxanthine is de meest krachtige en veelzijdige anti-oxidant die de natuur te bieden heeft

3. B vitamines: deze vitamines dragen bij aan de vernieuwing van huidcellen en helpen bij een snellere huidgenezing. Ze kunnen ook worden ingezet bij jeuk, irritatie en roodheid. Zo is vitamine b8 (biotine) van belang voor je huid, haar en nagels.

De belangrijkste bronnen van b-vitamines zijn vlees en vis, gevogelte, noten, zaden en groenten (met name zoete aardappel, wortel, avocado en tomaten)

4. Omega 3: deze stof heeft nogal veel gezondheidsvoordelen, en ook voor de huid. Het beschermt je huidbarriere en werkt ontstekingsremmend. Je kunt het vinden in vette vis (zalm, haring, makreel, sardientjes, ansjovis), walnoten en lijnzaad.

5. Zink helpt om wondjes te genezen en de geïrriteerde huid te kalmeren. Bij oa eczeem is dit een ontzettend belangrijk mineraal om binnen te krijgen om deze klachten te verlichten. Maar ook bij acne kan dit mineraal verlichting bieden.

Zink kun je vinden in schaal- en schelpdieren, peulvruchten, zaden, noten en eieren.

6. Vitamine d is onmiskenbare voor heel veel processen, en ook voor je huid. Het helpt tegen zonschade en is van belang voor de afweer van je huid. Het kan allergische huidreacties verminderen, werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een snellere wondgenezing. Deze vitamine krijg je voornamelijk binnen door de zon, en ik vind een supplement hiervoor in de wintermaanden een must.

7. Probiotica; de huid heeft een duidelijke link naar de darmen en deze blog is te kort om hier volledig op in te zoomen. Maar kort gezegd zorgt probiotica voor een gezonde balans in de darmflora en een sterkere immuniteit. Dit werkt door naar je huid. Voorbeelden van probiotische voeding zijn (rauwmelkse) kefir, miso, kombucha en zuurkool. Ook zijn er ontzettend veel probiotica als supplement te verkrijgen in de markt.

Probiotica zorgt voor een gezonde balans in de darmflora en een sterkere immuniteit. Dit werkt door naar je huid.

8. Water, last but not least. Het klinkt zo simpel, maar let maar eens op je water inname. Hoeveel drink jij op een dag? Het kan zomaar zijn dat je veel te weinig vocht binnen krijgt om jouw huid goed te kunnen hydrateren waardoor je een doffe, bleke en droge huid kan krijgen. Gifstoffen moeten kunnen worden afgevoerd en cellen moeten zich kunnen vernieuwen waardoor water zo van belang is. Voor een gezonde huid is het van belang om dagelijks in ieder geval 1,5 liter water te drinken


Het kan ook zijn dat de oorzaak van de huidklachten te maken heeft met de lever, daar ligt een link naar je hormoonbalans wat bv hormonale acne zou kunnen veroorzaken. Ook een dieper liggend probleem in de darmen is een veel voorkomende oorzaak voor huidklachten zoals acne, psoriasis, eczeem en rosacea. Dit is niet 1, 2, 3 opgelost maar ook daar kun je heel goed aan werken met de juiste begeleiding.


Liefs,

Tessa

Comments


bottom of page